W związku z rozwojem biznesu oraz przejęciem kompleksowej obsługi w zakresie przewozów sody i szkliwa dla fabryki Qemetica Silicates w Żarach, na mocy umowy z Taborem Dębica, lokomotywa 20D wraca na 5 lat do Qemetica Cargo.
Lokomotywa ta
była testowana w Qemetica Cargo (
ówcześnie Ciech Cargo) w 2023 roku. Testy odbywały się podczas realizacji przewozów kamienia wapiennego z Wapienna w kilku opcjach tonażowych oraz trudniejszych warunkach, z uwagi na występowanie wysokiego (13‰) pochylenia toru na linii Wapienno – Inowrocław.
Lokomotywa 20D jest zaawansowaną,
zmodernizowaną wersją lokomotywy TEM2, spełniającą normy emisji spalin – tzw. Etap V Emisji Spalin wg 2016/1628. Będzie ona wykorzystywana na relacjach spalinowych, w szczególności do obsługi składów z kamieniem wapiennym w relacji Inowrocław – Wapienno oraz obsługi fabryki Qemetica Silicates w Żarach.
– Szukaliśmy lokomotywy, która pozwoliłaby nam na osiągnięcie większej efektywności realizacji przewozów, poprzez uzyskanie lepszego poziomu dostępności oraz zapewnienie wysokiego komfortu pracy maszynistom, porównywalnego do stanu w naszych nowoczesnych lokomotywach elektrycznych. Ta lokomotywa nam na to pozwala – mówi prezes zarządu Qemetica Cargo Andrzej Pawłowski.
Spółka Qemetica Cargo to przewoźnik kolejowy należący do Qemetiki – międzynarodowej grupy chemicznej. Spółka zatrudnia około 280 osób i dysponuje łącznie 22 lokomotywami i około 1500 wagonami towarowymi. Przedsiębiorstwo świadczy usługi transportu kolejowego na terenie Polski, w zakresie: kolejowych przewozów towarowych, wynajmu wagonów kolejowych, obsługi i utrzymania bocznic kolejowych, a także naprawy oraz serwisowania lokomotyw i wagonów.